Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 20 (332) z dnia 20.10.2012
Zasady ewidencji kosztów reklamy - odpowiedź Ministerstwa Finansów
1. Koszty reklamy mogą być rozliczane w czasie
W związku z licznymi pytaniami Czytelników nadsyłanymi do naszego Wydawnictwa odnośnie zasad ujęcia kosztów reklamy w księgach rachunkowych zwróciliśmy się z prośbą o wyjaśnienie do Ministerstwa Finansów. Najwięcej wątpliwości budził fakt czy wszystkie koszty reklamy wpływają na wynik w okresie ich poniesienia? Czy zasada ta dotyczy także kosztów reklamy, które są ponoszone np. w 2012 r., a dotyczą wyrobów, które będą sprzedawane w 2013 r. oraz gdy np. usługa reklamy będzie wykonana w 2013 r. (np. targi), a opłacona jest w 2012 r.?
Dotychczas na łamach Zeszytów Metodycznych Rachunkowości kosztów reklamy nie rozliczaliśmy w czasie przyjmując, iż koszty te nie spełniają warunków uznania ich za aktywa. Analogiczne stanowisko zaprezentowano w publikacji "Ustawa o rachunkowości z wyjaśnieniami uzgodnionymi z Departamentem Rachunkowości Ministerstwa Finansów" z 2011 r. Wydawnictwa: Rachunkowość sp. z o.o. na str. 186, w której stwierdzono m.in.:
"(...) Koszty reklamy nie spełniają warunków uznania ich za aktywa (...): nie wiadomo bowiem, czy przyniosą one korzyści ekonomiczne, a dalej nie są kontrolowane przez jednostkę. Dlatego koszty reklamy wpływają na wynik w okresie ich poniesienia (...)".
W odpowiedzi na pytanie naszego Wydawnictwa Ministerstwo Finansów w piśmie z 1 października 2012 r. wyjaśniło: "Generalnie koszty reklamy stanowią koszty okresu, w którym reklama miała miejsce. Dlatego w przedstawionej w pytaniu sytuacji, gdy koszty reklamy są ponoszone w 2012 r. i w tym roku ma miejsce kampania reklamowa, która dotyczy wyrobów gotowych sprzedawanych w 2013 r., koszty reklamy będą kosztami roku 2012 r. Inaczej sytuacja będzie wyglądała, gdy koszty reklamy zostały poniesione w roku 2012, a usługa reklamy będzie wykonana w roku 2013 (np. targi), wówczas będą obowiązywały regulacje art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (...), w myśl których jednostki dokonują czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeżeli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych (...)". |
Uwzględniając wyjaśnienia Ministerstwa Finansów ewidencja kosztów reklamy ponoszonych w 2012 r., a dotyczących wyrobów gotowych sprzedawanych w 2013 r. może przebiegać w sposób przedstawiony na przykładzie.
Przykład
Spółka z o.o. "A" w październiku 2012 r. zakupiła usługę opracowania, wydruku i kolportażu ulotek reklamowych dotyczących wyrobów, które będzie sprzedawała dopiero w 2013 r. Faktura za wykonaną usługę opiewała na kwotę brutto: 4.305 zł, w tym VAT: 805 zł. Kampania reklamowa będzie miała miejsce w 2012 r. Spółka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5. Koszty reklamy księguje na odrębnym koncie w 40-7 "Koszty reklamy" i równolegle na koncie 55 "Koszty zarządu". Ewidencja kosztów reklamy w księgach października 2012 r. będzie przebiegać w sposób następujący:
|
W odniesieniu do kosztów reklamy, poniesionych w 2012 r., przy założeniu że usługa reklamy będzie wykonana w roku 2013 (np. targi), według wyjaśnień Ministerstwa Finansów będzie miał zastosowanie art. 39 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Oznacza to, iż należy je rozliczać w czasie, dokonując czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Zasady rozliczania w czasie kosztów reklamy powinny być - naszym zdaniem - analogicznie jak innych kosztów dotyczących przyszłych okresów sprawozdawczych. Przypominamy, iż odpisy czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów mogą następować stosownie do upływu czasu lub wielkości świadczeń. Czas i sposób rozliczenia powinien być uzasadniony charakterem rozliczanych kosztów, z zachowaniem zasady ostrożności.
Przykład
Jednostka "X" wykupiła w październiku 2012 r. udział w targach, które odbędą się w czerwcu 2013 r. Koszt udziału w targach opiewał na kwotę: 3.600 zł netto. Jednostka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5. Koszty reklamy księguje na odrębnym koncie w 40-7 "Koszty reklamy" i równolegle na koncie 55 "Koszty zarządu". W księgach 2012 r. jednostka dokona następujących zapisów:
W następnym roku koszty udziału w targach zostaną rozliczone zapisem:
W zależności od ustaleń jednostki w polityce rachunkowości może to nastąpić: 1) jednorazowym zapisem w miesiącu wykonania usługi, czyli w czerwcu 2013 r. (jeżeli koszt w ocenie jednostki jest nieistotny) lub 2) miesięcznie, rozliczając odpowiednią kwotę od stycznia do grudnia 2013 r. (np. 300 zł miesięcznie). |
2. Koszty reklamy ponoszone przez deweloperów nie stanowią elementu kosztu wytworzenia
Kolejne pytanie, z którym zwróciliśmy się do Ministerstwa Finansów dotyczyło kwestii czy u dewelopera realizującego jedno zadanie inwestycyjne, koszty reklamy tego zadania będą kosztami bezpośrednimi (organy podatkowe wyjaśniają, że dla celów podatkowych będą to koszty bezpośrednie).
Ministerstwo Finansów w piśmie z 1 października 2012 r., o którym mowa wcześniej, w odpowiedzi na pytanie odnośnie kosztów reklamy u deweloperów wyjaśniło:
"(...) Odnosząc się do ponoszonych kosztów usług reklamy przez deweloperów (w każdym przypadku, również w przypadku deweloperów powołanych do realizacji jednego przedsięwzięcia deweloperskiego) - co do zasady zgodnie z przepisami o rachunkowości - są one kosztami okresu i nie stanowią elementu kosztu wytworzenia." |
Dodajmy, że również według projektu stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości "Działalność deweloperska" nie zalicza się do kosztów wytworzenia przedsięwzięcia deweloperskiego kosztów: informacji i promocji przedmiotów przedsięwzięcia deweloperskiego, marketingu, reklamy i sprzedaży, w tym prowizji sprzedawców i pośredników utrzymania nieruchomości ponoszonych po jej wybudowaniu. Obciążają one koszty i wynik finansowy okresu ich poniesienia. Dotyczy to także deweloperów powołanych do realizacji jednego przedsięwzięcia deweloperskiego (spółki celowe).
www.PlanKont.pl - Koszty według rodzajów i ich rozliczenie:
Baza przykładów ewidencji księgowej zdarzeń gospodarczych | ||
www.IndeksKsiegowan.Gofin.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Druki
Darmowe druki aktywne
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|