Gazeta Podatkowa nr 33 (1283) z dnia 25.04.2016
Brak kasy a dowody KP i KW
Firma osoby fizycznej prowadzi księgi handlowe. Nie prowadzi kasy ani fizycznie, ani na koncie 10 "Kasa". Gotówkowe operacje księguje się przez konto rozrachunków z właścicielem. Czy można jako potwierdzenie otrzymania gotówki lub jej wypłaty pracownikowi korzystać z druków KP i KW, a później podpinać te dowody do PK i księgować odpowiednio na kontach?
W przypadku rezygnacji z prowadzenia konta 10 "Kasa" w firmie operacje gotówkowe nie powinny być dokumentowane za pomocą dowodów KP - Kasa przyjmie i KW - Kasa wypłaci.
Przepisy ustawy o rachunkowości nie narzucają jednostce jednego sposobu organizacji gospodarki kasowej ani określonych zasad ewidencji operacji gotówkowych w księgach rachunkowych. Określają tylko, że operacje wpłat i wypłat gotówką powinny być ujęte w księgach rachunkowych w tym samym dniu, w którym zostały dokonane (art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy). Natomiast w przypadku prowadzenia kasy wskazują, że dla operacji gotówkowych prowadzi się konta ksiąg pomocniczych (art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy).
Stąd nie ma ustawowego obowiązku wyodrębnienia konta 10 "Kasa" w zakładowym planie kont i ewidencji operacji gotówkowych za jego pośrednictwem. Ustalenia w zakresie organizacji obrotu gotówkowego pozostają w gestii kierownika jednostki. Decyzję o niewyodrębnianiu kasy podejmują zazwyczaj jednostki niewielkie, w których wszelkie operacje dotyczące obrotu pieniężnego są realizowane osobiście przez właścicieli lub upoważnione przez nich osoby. Powinna ona być zapisana w zasadach (polityce) rachunkowości.
Jeśli więc w sytuacji wskazanej w pytaniu właściciel podjął decyzję o nieprowadzeniu konta 10 "Kasa" i zapisał ją w zasadach (polityce) rachunkowości, jednostka nie stosuje tego konta. Do ewidencji księgowej operacji gotówkowych w takim przypadku można wykorzystać konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozrachunki z właścicielem - z tytułu operacji gotówkowych). Brak wyodrębnienia kasy powoduje, że jednostka generalnie nie utrzymuje gotówki w firmie, nie ustanawia stanowiska kasjera i nie przeprowadza inwentaryzacji środków pieniężnych. Nie sporządza też raportów kasowych ani dokumentów KP oraz KW, wystawianych na okoliczność odpowiednio przyjęcia lub wypłacenia z kasy gotówki w przypadku braku innego dowodu źródłowego.
Jednak także w przypadku braku kasy w firmie jednostka ma obowiązek właściwego dokumentowania operacji gotówkowych. Służą temu dowody księgowe spełniające warunki określone w art. 21 ustawy o rachunkowości. Ewidencja i udokumentowanie przykładowych operacji gotówkowych może przebiegać zapisami:
- WB - pobranie gotówki z rachunku bankowego do regulowania płatności:
- Wn konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozrachunki z właścicielem - z tytułu operacji gotówkowych),
- Ma konto 13-0 "Rachunek bieżący".
- Otrzymane dowody potwierdzające gotówkową zapłatę - uregulowanie przez właściciela gotówką zobowiązań za nabyte produkty, usługi, z tytułów publicznoprawnych:
- Wn konto 21 "Rozrachunki z dostawcami", konto 24 "Pozostałe rozrachunki", konto 22 "Rozrachunki publicznoprawne",
- Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozrachunki z właścicielem - z tytułu operacji gotówkowych).
- Lista płac lub inny dokument, na którym pokwitowano odbiór wynagrodzenia - wypłata wynagrodzeń pracownikom:
- Wn konto 23-0 "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń" (w analityce: Konta imienne pracowników),
- Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozrachunki z właścicielem - z tytułu operacji gotówkowych).
- Wniosek o zaliczkę - przekazanie pracownikowi zaliczki gotówkowej:
- Wn konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami" (w analityce: Konto imienne pracownika),
- Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozrachunki z właścicielem - z tytułu operacji gotówkowych).
- Rozliczenie zaliczki, do którego załącza się dokumenty potwierdzające poniesienie wydatków - rozliczenie pracownika:
a) poniesione wydatki
- Wn różne konta,
- Ma konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami" (w analityce: Konto imienne pracownika),
b) zwrot niewykorzystanej zaliczki
- Wn konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozrachunki z właścicielem - z tytułu operacji gotówkowych),
- Ma konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami" (w analityce: Konto imienne pracownika).
- WB - wpłata niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunek bankowy:
- Wn konto 13-0 "Rachunek bieżący",
- Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozrachunki z właścicielem - z tytułu operacji gotówkowych).
www.PlanKont.pl - Rozrachunki i roszczenia:
Baza przykładów ewidencji księgowej zdarzeń gospodarczych | ||
www.IndeksKsiegowan.Gofin.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Druki
Darmowe druki aktywne
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|