Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 7 (559) z dnia 1.04.2022
Likwidacja środka trwałego wniesionego aportem do spółki
Przy założeniu spółki z o.o. wspólnicy wnieśli wkład niepieniężny (aport) w postaci m.in. budynku, środków transportu i urządzeń. Wniesiony sprzęt jest już w 100% zamortyzowany. Niektóre urządzenia spółka planuje poddać likwidacji. Czy fakt, że zostały one wniesione jako aport, powoduje obowiązek obniżenia kapitału zakładowego przy ich wycofaniu z użytkowania? W jaki sposób dokonać likwidacji zużytych już środków trwałych wniesionych wcześniej aportem?
Wycofanie z używania środków trwałych wniesionych do spółki aportem nie powoduje zmian w jej kapitale zakładowym. Spółka nie obniża z tego powodu kapitału zakładowego. Likwidację środka trwałego wniesionego aportem przeprowadza się na ogólnych zasadach obowiązujących wszystkie środki trwałe. |
W myśl art. 158 § 1 K.s.h., jeśli do spółki jest wnoszony wkład niepieniężny, umowa spółki powinna szczegółowo określać przedmiot tego wkładu oraz osobę wspólnika wnoszącego aport, jak również liczbę i wartość nominalną objętych w zamian udziałów. Jak wynika z art. 158 § 3 K.s.h., przedmiot wkładu pozostaje do wyłącznej dyspozycji zarządu spółki. Otrzymanym w formie aportu środkiem trwałym spółka z o.o. może swobodnie dysponować, tj. wykorzystywać na własne potrzeby w ramach własnej działalności operacyjnej, może go również sprzedać lub przeznaczyć do likwidacji, gdy utraci zdatność do użytkowania lub jego użytkowanie okaże się nieopłacalne.
W księgach rachunkowych wniesienie aportu w postaci środka trwałego polega na zwiększeniu wartości aktywów trwałych (konto 01 "Środki trwałe"). Pod datą wpisu w KRS wartość wniesionego wkładu ujmuje się po stronie Ma konta 80 "Kapitał zakładowy", w korespondencji z kontem rozrachunkowym 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozrachunki ze wspólnikiem).
Jeśli spółka podjęła decyzję o likwidacji środka trwałego otrzymanego w formie aportu w związku z utratą zdatności do użytkowania, to zaprzestaje jego ujmowania w księgach rachunkowych, tj. wyłącza go z ewidencji środków trwałych (i ewentualnie przenosi do ewidencji pozabilansowej do czasu jego fizycznej likwidacji) oraz dokonuje kasacji numeru inwentarzowego. Postawienie środka trwałego w stan likwidacji zazwyczaj dokumentuje się dowodem "LT - Likwidacja środka trwałego". Podstawą jego wystawienia może być m.in. pisemna decyzja kierownika jednostki o postawieniu środka trwałego w stan likwidacji lub protokół komisji likwidacyjnej zatwierdzony przez kierownika jednostki. Jeżeli postawiony w stan likwidacji środek trwały nie jest jeszcze w pełni zamortyzowany, to jego nieumorzoną wartość zalicza się w myśl art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości do pozostałych kosztów operacyjnych.
Ewidencja księgowa likwidacji środka trwałego wniesionego aportem 1. LT - likwidacja środka trwałego nie w pełni zamortyzowanego: a) wartość początkowa środka trwałego: - Ma konto 01 "Środki trwałe", b) dotychczasowe odpisy umorzeniowe środka trwałego: - Wn konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych", c) nieumorzona wartość środka trwałego: - Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne". 2. LT - likwidacja środka trwałego w całości zamortyzowanego: - Wn konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych", 3. Przeniesienie środka trwałego do ewidencji pozabilansowej (do czasu jego fizycznej likwidacji), zapisem jednostronnym: - Wn konto 09-1 "Środki trwałe w likwidacji". Uwaga: Prowadzenie ewidencji pozabilansowej nie jest obowiązkowe. Decyzja w tej sprawie należy do kierownika jednostki. |
www.PlanKont.pl - Aktywa trwałe:
Baza przykładów ewidencji księgowej zdarzeń gospodarczych | ||
www.IndeksKsiegowan.Gofin.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Druki
Darmowe druki aktywne
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|