Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 24 (995) z dnia 20.08.2018
Przekazanie wyrobów gotowych na cele reklamy
Na potrzeby akcji reklamowo-marketingowych przekazujemy nasze produkty (przekazanie to nie podlega VAT). Koszty księgujemy na kontach zespołu 4 i 5. Jak ująć w księgach rachunkowych taki rozchód wyrobów?
W jednostce ewidencjonującej koszty działalności operacyjnej na kontach zespołu 4 i 5 oraz prowadzącej ewidencję magazynową w wartości odpowiadającej kosztowi ich wytworzenia wydanie własnych produktów na potrzeby akcji reklamowo-marketingowej przebiegać może zapisem:
- Wn konto 55 "Koszty zarządu" lub konto 52-7 "Koszty sprzedaży", - Ma konto 60 "Produkty gotowe i półprodukty". |
Jeśli natomiast jednostka ewidencjonuje produkty w stałej cenie ewidencyjnej, to należy odpowiednio skorygować również odchylenia od cen ewidencyjnych, zapisem:
• w przypadku odchyleń kredytowych: |
- Wn konto 62 "Odchylenia od cen ewidencyjnych produktów", - Ma konto zespołu 5; |
• w przypadku odchyleń debetowych: |
- Wn konto zespołu 5, - Ma konto 62. |
Zauważmy, że w takim przypadku w jednostkach sporządzających porównawczy rachunek zysków i strat nie wystąpią księgowania z wykorzystaniem kont obrotów wewnętrznych. Nie mamy tutaj bowiem do czynienia z wyjściem kosztów z kręgu.
www.PlanKont.pl - Koszty według typów działalności i ich rozliczenie:
Baza przykładów ewidencji księgowej zdarzeń gospodarczych | ||
www.IndeksKsiegowan.Gofin.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Druki
Darmowe druki aktywne
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|