Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 9 (441) z dnia 1.05.2017
Zasady stosowania konta 30
Konto 30 "Rozliczenie zakupu" jest kontem zespołu 3, służącym do weryfikacji rozliczenia m.in.:
- zakupu towarów, materiałów, opakowań i usług, w tym do rozliczania odchyleń cen ewidencyjnych, VAT naliczonego, podatku akcyzowego, cła i innych opłat manipulacyjnych związanych z zakupem z zagranicy, niedoborów, szkód, nadwyżek, reklamacji faktur dostawców,
- zakupu wartości niematerialnych i prawnych,
- zakupu środków trwałych,
- zakupów związanych z budową lub ulepszeniem środków trwałych,
- zakupu nieruchomości inwestycyjnych.
Ustawa o rachunkowości nie nakłada obowiązku stosowania przez jednostki konta 30 "Rozliczenie zakupu", decyzja w tej sprawie należy do kierownika jednostki. Jeżeli przedsiębiorstwo zdecyduje się na stosowanie konta 30, to w zakładowym planie kont oraz w zasadach (polityce) rachunkowości powinno opisać zdarzenia gospodarcze, które będą ewidencjonowane na tym koncie. Konto to można bowiem stosować np.:
|
Jeżeli jednostka podjęła decyzję o niestosowaniu konta 30, to zakupy będzie rozliczała bezpośrednio w ciężar np. kont zespołu 0 (gdy dotyczyć będą środka trwałego lub wartości niematerialnych i prawnych), zespołu 3 (jeśli dotyczyć będą materiałów lub towarów objętych ewidencją magazynową), zespołu 4 lub 5 (jeżeli dotyczyć będą np. zakupu usług obcych).
Konto 30 "Rozliczenie zakupu" pomaga w kontroli dostaw w jednostce. Kontrola ta polega na sprawdzaniu zgodności dostaw i usług z zamówieniami, zleceniami, umowami, skonfrontowaniu danych wynikających z dokumentów zakupu otrzymanych przez jednostkę od jej kontrahentów z dokumentami potwierdzającymi przyjęcie dostaw (PZ) lub odbiór usług (np. protokół odbioru robót). Konto 30 pozwala ustalić stan "dostaw w drodze", czyli dostaw zafakturowanych, ale jeszcze nieprzyjętych lub nieodebranych przez jednostkę, udzielonych dostawcom zaliczek na poczet niewykonanych jeszcze dostaw materiałów, towarów, robót i usług. Konto to służy także do określenia wartości "dostaw niefakturowanych", czyli wartości dostaw i usług przyjętych przez jednostkę, do których jednostka ta nie otrzymała jeszcze dokumentów zakupu. Czynności rozliczeniowe polegają także na obliczeniu odchyleń od cen ewidencyjnych materiałów i towarów, jeżeli do ich wyceny jednostka stosuje stałe ceny ewidencyjne, tj. różniące się od cen zakupu (nabycia).
www.PlanKont.pl - Materiały i towary:
Baza przykładów ewidencji księgowej zdarzeń gospodarczych | ||
www.IndeksKsiegowan.Gofin.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Druki
Darmowe druki aktywne
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|